Floaten, wat is dat precies?

Drijven op het water, met het gevoel dat je gewichtsloos bent. Een uur lang helemaal tot rust komen, zonder prikkels om je heen. Terwijl het water met magnesiumzout ondertussen allerlei positieve effecten heeft op je gezondheid. Dat is het ‘geheim’ van floaten. Bij Reset Spa in Naaldwijk vind je twee privé-floatcabines om lichaam en geest weer op te laden. Let’s float!

Eigenlijk is floaten niets nieuws. Heb je weleens gehoord van de Dode Zee, met het water waarop je kunt drijven? Dat komt door de hoeveelheid zout in het water. Een floatcabine bootst dat principe na. Het bad is gevuld met een zoutwateroplossing. Geen gewoon zout, maar magnesiumchloride: zout met een heel hoog gehalte aan magnesium, een essentieel mineraal voor ons lichaam. Door regelmatig floaten wordt het mineraal aangevuld en op peil gehouden.

Twee privé-floatcabines

Reset Spa heeft twee floatruimtes voor jou privé. Daar vind je ook verzorgende producten en een zachte handdoek. Vooraf vragen we je om in de kleedruimte een douche te nemen, met het oog op de hygiëne. (Het water wordt trouwens continu gefilterd.) En daarna is het bad met magnesiumzout 60 minuten lang van jou. Zwemkleding hoeft niet, jij bent immers de enige gebruiker.

De deur van de floatcabine is afsluitbaar. De cabine is bijna geluiddicht, maar met een dichte deur hoor je nog minder van wat er om je heen gebeurt. Liever een stukje open? Doe maar wat jij prettig vindt!

Ah! Het ultieme zen-gevoel

Vanaf het moment dat je drijft voel je de ontspanning over je heen komen. Het is het ‘zen-gevoel’ dat je misschien weleens hebt geprobeerd te bereiken, het ultieme gevoel van welbevinden. Niet alleen het water heeft exact de temperatuur van het menselijk lichaam, de omgeving ook. Je ervaart dus geen verschil met je lichaam in het water en het stukje dat er bovenuit steekt. Wist je trouwens dat je met floaten nog meer tot rust komt dan met mediteren? Echt waar!

Er gebeurt iets

Het is niet alleen maar een gevoel, er gebeurt ook echt iets met je. Je bloed stroomt beter door, je ademhaling en je hartritme worden gereguleerd. Daardoor verbetert de zuurstofcirculatie en neemt je lichaam zuurstof makkelijker op.
In veel gevallen merk je dat je vanzelf in slaap valt. Schrik niet: je ligt op je rug en het is volkomen veilig. Het effect van een uur in een floatcabine staat trouwens gelijk aan vijf uur slapen.

Floaten is een effectieve therapie voor heel uiteenlopende situaties:

  • Bij stress, overbelasting of oververmoeidheid
  • Bij angsten en depressies
  • Bij een burnout
  • Bij patiënten met het chronisch vermoeidheidssyndroom
  • Bij fibromyalgie
  • Bij een whiplash of RSI
  • Bij reumapatiënten
  • Bij mensen die last hebben van migraine
  • Bij sporters na inspanning of bij blessures
  • Bij (beginnende) ontstekingen
  • Bij restless legs
  • Bij zwangerschap
  • Bij huidklachten
  • Bij fysiotherapie, manuele therapie of psychotherapie, als aanvulling

En vergeet je geest niet

Ook voor je geest is het de ultieme ontspanning. Niet alleen tijdens de floatsessie, maar ook erna: het bevordert je stemming. Je hersenactiviteit komt in de ‘thetafase’, een fase waarbij die de inspiratie en de concentratie stimuleren. Floaters vinden zichzelf creatiever na een sessie. Ze hebben meer inspiratie. Je voelt je ook veel positiever. Dat komt doordat het floaten de aanmaak van endorfine stimuleert, het ‘gelukshormoon’.

Ook voor aanstaande moeders en sporters

Tijdens de zwangerschap wordt je rug extra belast. Dat merk je aan je spieren die verkrampen. Met floaten neem je die belasting weg. De spieren in de rug krijgen weer de kans om te ontspannen, de doorbloeding wordt weer normaal. Lees er hier meer over.

Voor sporters is het floaten een ideale cooling-down. Flink sporten is goed voor je lichaam, maar de inspanning heeft ook negatieve bijeffecten. Met een floatsessie herstel je sneller en bouw je eerder spieren op. Wil je daar mee over weten, lees dan hier verder.

Hoe vaak moet ik floaten?

Je ‘moet’ helemaal niets bij Reset Spa. Maar het is bewezen dat floaten meer effect heeft als je het regelmatig doet. Eenmaal per twee weken is een handig gemiddelde. En kom je vaker, dan is het meteen interessant om een meerbadenkaart te nemen. Met bijvoorbeeld een 4-badenkaart ben je meteen al een stuk voordeliger uit. (vraag naar de mogelijkheden)

To do als je gaat floaten

  • Badkleding hoeft niet. Je bent immers alleen in je privécabine en in de (afsluitbare) kleedruimte
  • Zorg dat je 15 minuten vóór aanvang bij ons bent. Dan kun je nog rustig een douche nemen
  • Je oren beschermen? We hebben oordopjes zodat er geen water in je oren loopt
  • Lenzendragers doen er goed aan de lenzen even uit te nemen. Neem dus doosje en vloeistof mee
  • Scheren of ontharen vlak voor een floatsessie is niet handig. Het hoge gehalte aan zout in het water kan je huid irriteren
  • Drink en eet niet te veel voor je sessie en ga ook niet intensief sporten, voorkom dat je gestresst bent
  • Met huidbeschadigingen die nog moeten genezen is het helaas niet toegestaan om te floaten
  • Ook tijdens de menstruatie is floaten niet toegestaan
  • Vergeet niet voorafgaand aan je bad om even naar het toilet te gaan
  • Verzorgende producten en een handdoek hoef je niet mee te nemen; die vind je in de kleedruimte
  • Neem na het floaten een douche. Zo spoel je alle zout van je huid
  • Drink wel goed ná je floatsessie, om met het water extra afvalstoffen af te voeren

 

Enthousiast geworden en meteen reserveren?

Gebruik onderstaande reserveringsmodule om jouw float avontuur realiteit te maken. 

Reserveer nu